19 listopada 1973 roku (c.d.)
------------------------------------
Emerson, Lake & Palmer - Brain Salad Surgery
8 / 45:02
Tracklista:
--------------
01. Jerusalem (William Blake/Hubert Parry) - 2:44
https://youtu.be/w9TbiIEpZJ8?si=-KHgTd-VTF2nOxPl
02. Toccata (Alberto Ginastera) - 7:23
https://youtu.be/KfPGrH1xXJE?si=3FDSj_jxVEmCaNbL
03. Still...You Turn Me On (Lake) - 2:53
https://youtu.be/M4Z-IO5YxZU?si=aX7sY8J5tDes5JiS
04. Benny the Bouncer (Lake/ Sinfield) - 2:21
https://youtu.be/_4Mwe2CIMGQ?si=WdtES3cK2hC-OFlb
05. Karn Evil 9: 1st Impression—Part 1 - 8:43
https://youtu.be/GBYRiK7sOAo?si=BjWJLTUXDWEYR57b
06. Karn Evil 9: 1st Impression—Part 2 - 4:47
https://youtu.be/HPt8zNLw0dU?si=jcGGjs-F8_Jzb3hV
07. Karn Evil 9: 2nd Impression (Instrumental) - 7:07
https://youtu.be/JBchE1PMkg8?si=naX6HqQP2jo_TtTK
08. Karn Evil 9: 3rd Impression ( Lake, Sinfield) - 9:03
https://youtu.be/HChXoAprXsM?si=5_-lXonNJosK37M-
Skład:
--------
Keith Emerson – Hammond B3/L-100 organs, acoustic/electric pianos, harpsichord, Clavinet, Moog synthesizers, Moog Polyphonic Ensemble, computer voice (8)
Greg Lake – vocals, bass, electric/acoustic guitars
Carl Palmer – drums, percussion, percussion synthesizers
Peter Sinfield – lyrics
Geoff Young – engineer (1-4,7,8)
Chris Kimsey – engineer (5,6)
H. R. Giger – cover
W tamtym czasie (dzisiaj zresztą też) trio Emerson, Lake & Palmer należało do moich ulubionych wykonawców. Wszystko ich autorstwa nagrywałem wtedy z Trójki jak szalony. „Brain Salad Surgery” nie mógł mi umknąć. Nie było takiej opcji. Mimo, że płyta należała do najbardziej eksperymentalnych na moich taśmach, słuchałem ją z dziką chęcią. Próbowałem nawet przemycić do dyskoteki piękną balladę „Still...You Turn Me On”, ale okazała się zbyt trudna dla tańczących.
Dzisiaj słucham tego albumu w wersji kompaktowej (Castle-Essential 1996). Tak wiem, że są dużo lepsze wydania (DVD 2000, Shout! Factory Remastered Edition 2007, Sanctuary Records Deluxe Edition 2008, Legacy/Sony Music Alternate Edition 2014), ale bez przesady – moja brzmi rewelacyjnie.
Jak zwykle parę faktów dotyczących tego albumu
- to już 5 płyta Emersonów
- pierwsza w katalogu własnej wytwórni Manticore
- nagrań dokonano w londyńskich Olympic Studios i Advision Studios
- producentem był Greg Lake
- teksty wyszły spod ręki znanego z King Crimson Peta Sinfielda
- jedynym singlem był „Jerusalem” wydany 30 listopada 1973
- Emerson grał po raz pierwszy na zmodyfikowanej wersji polifonicznego syntezatora Mooga
- Palmer użył po raz pierwszy w historii muzyki nowoczesnej eletronicznej perkusji (Tocatta)
- na płycie są dwie obce kompozycje: Jerusalem/Toccata
- tytuł albumu jest wzięty z tekstu przeboju Dr. Johna „Right Place, Wrong Time”
- okładka jest dziełem kontrowersyjnego szwajcarskiego malarza HR Gigera, jest kombinacją 3 elementów ludzkiego ciała – czaszki, ust i penisa
A muzycznie? Rewelacyjnie.
- Jerusalem – religijna pieśń Brytyjczyków w ciekawej aranżacji zespołu; sa organy kościelne, są fanfary, jest zaangażowany śpiew Lake’a, a mimo to BBC wprowadziła zakaz jego emisji na antenie radiowej
- Toccata – odjazdowa instrumentalna przeróbka koncertu fortepianowego argentyńskiego kompozytora Alberto Ginastery, w 5-ej minucie pojawia się słynne solo Palmera na elektonicznej perkusji
- Still...You Turn Me On – tradycyjna akustyczna ballada Lake’a, z fajnym motywem na gitarze
- Benny the Bouncer – kolejny saloonowy numer tria, trochę dla oddechu przed nadchodzącą suitą, Palmer gra szczotkami, Lake się wydziera a Emerson gra Honkytonk na rozstrojonym pianinie
- Karn Evil 9: 1st Impression—Part 1 – żarty się skonczyły, jest rockowo, jest głośno, cała trójka improwizuje ile wlezie – aż miło
- Karn Evil 9: 1st Impression—Part 2 – druga część pierwszej impresji suity ze słynnymi słowami na początku (“Welcome Back My Friends to the Show That Never Ends …”), niesamowite tempo, fajny westernowy motyw na moogu
- Karn Evil 9: 2nd Impression – instrumentalna druga impresja suity, popis Emersona na przerobionym syntezatorze z którego wydobywa futurystyczne dźwięki, pierwsze 3 minuty w tempie, później wyciszone improwizacje, by wreszcie powrócić do początkowego tematu tym razem z fortepianem w roli głównej
- Karn Evil 9: 3rd Impression – 9-minutowa trzecia impresja z fantastycznym finałem, cóż za melodia, aż chce się śpiewać z Lake’em, zniekształcony syntetycznie głos Emersona (jedyny jego wokal w całej dyskografii grupy), tekstowo - sztuczna inteligencja zwycięża z ludzkim umysłem, no i ta końcówka na syntezatorze zagrana przez „cyborga” – z lewej strony na prawą i z powrotem – coraz szybciej i szybciej – na kolana
„Brain Salad Surgery” to kulminacja twórczości tria Emerson, Lake and Palmer. Później było już tylko gorzej...
Ranking:
-------------
UK – 2
Austria, Norwegia – 5
Francja – 7
Włochy – 9
Kanada – 10
USA - 11
Australia - 17
Japonia, Niemcy - 18
Finlandia - 26
ALBUM ROKU 1973 (edycja 2020) - 23 miejsce - 303 pkt
(mahavishnuu 39/gharvelt 4/MirekK 36/Goran 13/Artur.O 19/Sławek 31/Crowley 32/Monstrualny Talerz 2/aggie 23/Gacek 15/Dżejdżej 29/Okechukwu 1/Białystok 20/[Rad nierad] 39)
RYM - 250 miejsce (Progressive Rock, Symphonic Prog)
Sprzedaż:
------------
UK, USA - złoto