Free jazz / Free improv

Forum podstawowe.

Moderatorzy: gharvelt, Bartosz, Dobromir, Moderatorzy

Awatar użytkownika
akond
longplay
Posty: 1282
Rejestracja: 04.09.2020, 13:09
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: akond »

avent pisze:i był to moment w którym uświadomiłem sobie jak doskonałym instrumentem dla free music są skrzypce.
Zagłębiając się w tej muzyce oczywiście spotykamy się ze skrzypcami
Ze starszego pokolenia, mocniej zakorzenionego w jazzie i bluesie, moim ulubionym skrzypkiem pozostaje nieodżałowany Leroy Jenkins (Revolutionary Ensemble!).

Dziękuję za kolejne sugestie.

Co do Alison Blunt, to sam do niej dotarłem niedawno poprzez (tak nawiązując do innych postów) - pianistkę, i to z tych preparujących. Konkretnie za sprawą poniższej płyty, z kolejnej ciekawej, słoweńskiej wytwórni (pojawia się w niej sporo nazwisk przewijających się przez ostatnie strony wątku):

Alison Blunt / Elisabeth Harnik - Morphic Resonance and Other Habits of Nature [Inexhaustible Editions, 2019]

https://inexhaustibleeditions.bandcamp. ... -of-nature

Muzyka inspirowana obrazami i zjawiskami natury, niezwykle bogata, różnorodna, empatyczna, organicznie stopiona. I jak na czyste free, raczej przystępna, stosunkowo ustrukturalizowana, można wyłapać nawet "odniesienia gatunkowe".

Tu pierwotnym magnesem była dla mnie Harnik, austriacka pianistka, której dokonania zwróciły moją uwagę już jakiś czas temu (solowy album Ways of my Hands, duety z Christofem Kurzmannem, Andrea Centazzo, Joëlle Léandre, formacje DEK Trio i Plasmic).

Obrazek

Mam Alison też na płycie z Fundacji Słuchaj! - Watts/Weston/Blunt/Marshall, Dialogues with strings - ale to świeży nabytek, jeszcze nie przesłuchany porządnie.

PS. A tych Pań "masakrujących" fortepiany i pianina to w ogóle ostatnio sporo, wśród młodszych - Magda Mayas, Eve Risser, Kris Davis...
.
Awatar użytkownika
akond
longplay
Posty: 1282
Rejestracja: 04.09.2020, 13:09
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: akond »

A skoro już padło nazwisko Magdy Mayas, to nie mogę się powstrzymać przed "zareklamowaniem" poniższej płyty - ta z kolei za mną mocno chodzi ostatnio:

Magda Mayas' Filamental - Confluence [Relative Pitch, 2021]

"Partyturę" do tego nagrania stanowił zestaw 12 zdjęć wykonanych w Genewie (jedno z nich jest zreprodukowane na okładce płyty), w miejscu, w którym rzeka Arve wpada do Rodanu. Czyli gdzieś tutaj:
https://goo.gl/maps/qz9evvQw9c8b1Rvb9
(zwróćcie uwagę na różnice w zabarwieniu wód, istotne dla koncepcji utworu).

Skład spory (oktet), z dominującym udziałem instrumentów strunowych. Ale brzmienie nie jest masywne, a muzyka formuje się wyjątkowo "zwinnie" (nie znajduję lepszego określenia). Hydrologiczne konotacje wydają się być dobrze uzasadnione.

https://relativepitchrecords.bandcamp.c ... confluence

Magda Mayas - fortepian, kompozycja
Angharad Davies - skrzypce
Anthea Caddy, Aimée Theriot - wiolonczele
Rhodri Davies, Zeena Parkins - harfy
Michael Thieke - klarnet
Christine Abdelnour - saksofon

Obrazek
.
avent
krucha płyta jednostronna
Posty: 25
Rejestracja: 31.08.2021, 15:37

Post autor: avent »

“We are searching for sounds and for the responses that attach to them, rather than thinking them up, preparing and producing them” - ten cytat z C.Cardewa był jednym z filarów muzyki AMM i można przypuszczać że ta maksyma wraz ze strategiami heurystycznymi i dialogowymi które wg. Prevost'a są nieodzowne dla zrozumienia i grania muzyki , była i jest stosowana przez E.Prevost'a w czasie cotygodniowych warsztatów w Londynie ( od 1999 przewinęło się tam pewnie kilkuset muzyków z całego świata ).
Czy ma to coś wspólnego z J.Allum? Myślę że tak , od 2005 i przez kolejne lata była ich współuczestniczką warsztatów i pewnie to myślenie o improwizacji wpłynęło na jej sposób grania i komponowania.
Katalog płyt Allum nie jest duży , w Matchless znajdziemy jeszcze 'Penumbrae' z Prevostem - muzyka eksplorująca interakcję między skrzypcami i perkusją a smyczek jest jakby 'medium' miedzy nimi , fajna surowa improwizacja , znakomita ilustracja metody muzykowania Prevosta.
Trzecia tytuł z tego labela to 'Workshop Concert z Cafe Oto' , różne konfiguracje ale , jak pamiętam, to tria z Allum są najciekawsze.
Na Free Music Archive jest dostępny solowy występ z Cafe Oto a najnowsze nagranie , które ja znam, to z labela Meenna ( parent label to Ftarri ) kwartet z Butcher'em, Ute Kanngiesser i Eddie Prévost'em 'Sounds Of Assembly' - dla mnie ( chociaż jestem 'Butcherolubny' ) trochę jakby Prevost hamował żywioł improwizacyjny , dopiero na końcu sax Butcher uwalnia się spod kurateli i wszyscy muzycy radośnie improwizują.
Allum znajdziemy jeszcze w Bobbery Quartet , chyba firmuje to skrzypaczka Mandhira de Saram ( mam nadzieję że nie pomyliłem pisowni ) , koncert z Hundred Years Gallery. Mam jeszcze z labela Trestle Records: The Seen-One Day Band Session 12 gdzie Allum gra sesję dużym 10 osobowym składzie .Te dwie pozycje ( a może wszystkie ) do odsłuchu na bandcampie.
To chyba wszystko co mam i myślę że to ciekawe rzeczy do odsłuchu.
avent
krucha płyta jednostronna
Posty: 25
Rejestracja: 31.08.2021, 15:37

Post autor: avent »

Blunt to można łatwo posłuchać , regularnie coś wydaje , Karłowski w Fundacji wydał Sestetto Internazionale. Hanam Quintet i Barcode Quartet to fajne granie , a bywa też na nagraniach London Improvisers Orchestra.

Magda Mayas to już 'instytucja' w wolnej improwizacji , nauczycielka z doktoratem , studiowała pod okiem G.Graewe. Chyba można jeszcze znaleźć film ' Inside Piano' gdzie przedstawia historię gry na fortepianie z zastosowaniem różnych technik.
Ostatnio słuchałem dwóch rzeczy z Mayas: Jane in Ether - Spoken, Unspoken
i Christoph Erb, Magda Mayas, Gerry Hemingway - Dinner Music , dobre granie, szczególnie Jane to wciągająca zabawa dźwiękami i fakturami.
Awatar użytkownika
docent_chleb
maxi-singel kompaktowy
Posty: 774
Rejestracja: 12.09.2020, 20:40
Lokalizacja: Stąd

Post autor: docent_chleb »

Manfred Schoof Quintet "Voices" (1966)

Obrazek

Manfred Schoof: cornet, flugelhorn
Gerd Dudek: tenor saxophone
Alexander von Schlippenbach: piano
Buschi Niebergall: bass
Jacky (Jaki) Liebezeit: drums

Proszę spojrzeć na to ostatnie nazwisko, tak - to słynny perkusista grupy Can :-) (reszta też nie od macochy ;-) )

https://www.youtube.com/watch?v=PZpufnnifS8
Awatar użytkownika
Bednaar
zremasterowany digipack z bonusami
Posty: 6741
Rejestracja: 11.04.2007, 08:36
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Bednaar »

The Ganelin Trio - Poco-A-Poco (1978)

Obrazek

Koncert zarejestrowany w Nowosybirsku w 1978 roku. Wyborne granie - i wcale nie jest to awangardowe ekstremum, tylko w miarę przystępny, momentami swingujący free jazz.

Drums, Percussion – Vladimir Tarasov
Piano, Keyboards [Basset], Dulcimer, Electric Guitar [El. Guitar] – Vyacheslav Ganelin
Reeds, Flute [Wooden Flutes], Ocarina [Okarina], Voice – Vladimir Chekasin
vertical_invader
Awatar użytkownika
Adrithgor
kaseta FeCr
Posty: 237
Rejestracja: 31.07.2021, 00:32
Lokalizacja: Piwnica Kowalskiego

Post autor: Adrithgor »

Zna ktoś jakieś free jazzowe płyty, gdzie organy Hammonda pełnią ważną rolę?
https://discord.gg/62Hy5mpnPk
Muzyczny serwer Discord, nigdy tu nie wchodźcie, najgorszy serwer na świecie.
Awatar użytkownika
docent_chleb
maxi-singel kompaktowy
Posty: 774
Rejestracja: 12.09.2020, 20:40
Lokalizacja: Stąd

Post autor: docent_chleb »

Na odsłuchu dzisiaj nowojorskie free, debiutancki album Arthura Blythe'a z 1977 roku.

Obrazek

https://www.youtube.com/watch?v=5RKsPGv_ryo
avent
krucha płyta jednostronna
Posty: 25
Rejestracja: 31.08.2021, 15:37

Post autor: avent »

U Eskelina w jego nowojorskim trio gra na hammondzie Gary Versace ( label Prima Source , dwie płytki ) , w brytyjskim Decoy A.Hawkins na wszystkich płytach ( label Bo'Weavil Rec. i Otoroku - chyba 5 CD a 3 z nich z McPhee), Herbie Lehman u McPhee na Nation Time ( label Corbett&Dempsey) , George albo Greg (?) Lewis na płycie chyba z Monkiem w tytule , Saft u Zorna , u Gustafssona w Fire Orchestra na płycie Pendereckiego jest Hammond ( label chyba Rune Gramofon ) , John Patton na The Big Gundown i Spillane Zorna .
I tu pomysły mi się kończą jeśli chodzi o free jazz ale pewnie jest więcej.
Free improv ( pamiętajmy że to nie to samo co free jazz ) są używane organy ale przeważnie piszczałkowe).
Ostatnio zmieniony 05.11.2021, 22:23 przez avent, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Adrithgor
kaseta FeCr
Posty: 237
Rejestracja: 31.07.2021, 00:32
Lokalizacja: Piwnica Kowalskiego

Post autor: Adrithgor »

Dzięki, obczaje. Jakie są największe różnice między free improv a free jazzem? Jak można je opisać w bardziej szczegółowy sposób? Bo np. weźmy przykład Machine Gun i Pakistani Pomade. Granie z kosmosu, ale mimo wszystko Machine Gun ma w sobie więcej formuły. I w sumie tyle mogę o tym powiedzieć. Jakie jeszcze elementy świadczą o różnicy między tymi dwoma gatunkami?
https://discord.gg/62Hy5mpnPk
Muzyczny serwer Discord, nigdy tu nie wchodźcie, najgorszy serwer na świecie.
Awatar użytkownika
SafeMan
maxi-singel kompaktowy
Posty: 760
Rejestracja: 29.10.2019, 14:25
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Post autor: SafeMan »

https://www.facebook.com/warsawsummerja ... 0933034921

Obrazek

Warsaw Summer Jazz Days:
Kiedy Miles Davis po raz pierwszy usłyszał muzykę Erica Dolphy'ego, kluczowej postaci ruchu free jazzowego, określił ją jako "niedorzeczną", "smutną" i po prostu "złą".
Kiedy Thelonious Monk zetknął się z wczesnymi dźwiękami pioniera free jazzu Ornette'a Colemana, powiedział "nie ma nic pięknego w tym, co on gra. Gra po prostu głośno i niewyraźnie. Każdy może to zrobić. "
Redaktorzy z biblii jazzowego świata, „Downbeat Magazine”, poszli dalej, początkowo krytykując cały gatunek jako siłę, która "zatruwa umysły młodych graczy", wspominał krytyk jazzowy Gary Giddins.
„Fire Music: The Story of Free Jazz” to film, który powstawał przez ponad dekadę, wyreżyserowany przez samozwańczego obsesjonata gatunku Toma Surgala, który jest kompilacją wywiadów i archiwalnych występów wielu luminarzy ruchu.
Praktycznie każda minuta tekstu mówionego w 88-minutowym dokumencie poświęcona jest przemyśleniom i reminiscencjom ludzi, którzy tworzyli tą muzykę.
Albert Ayler, Ornette Coleman, Cecil Taylor, Eric Dolphy, Sun Ra, John Coltrane, Sam Rivers, Marion Brown - obszerne kompendium wywiadów, które stanowi większość filmu zawiera wypowiedzi tych muzyków oraz Bobby'ego Bradforda, Sonny'ego Simmonsa, Ingrid Sertso, Carli Bley, Noaha Howarda, Rashieda Ali, Sirone’a, Prince'a Lashy, Johna Tchicai’a, Marshalla Allena, Dona Cherry'ego, Evana Parkera, Petera Brötzmanna, Wadady Leo Smitha, Josepha Jarmana, Archie Sheppa, Billa Dixona, Roswella Rudda, Thurmana Barkera, Johna Gilmore'a, Anthony'ego Braxtona i George'a Lewisa.
Przyznajemy to szczerze.
Rozpiera nas duma, że tak wielu z wymienionych wyżej muzyków gościliśmy na festiwalach i koncertach , które organizowaliśmy na przestrzeni kilku dekad.
Większość materiałów z wywiadów została nakręcona przez Surgala na potrzeby filmu.
„Fire Music: The Story of Free Jazz” jest cennym uzupełnieniem niewystarczająco udokumentowanego zjawiska muzycznego i pozamuzycznego, które - wbrew przewidywaniom swoich krytyków, a być może także wbrew oczekiwaniom swoich praktyków - nie odeszło w zapomnienie, a przyciągnęło nowe pokolenia słuchaczy i nadal kwitnie w 2021 roku.
Awatar użytkownika
docent_chleb
maxi-singel kompaktowy
Posty: 774
Rejestracja: 12.09.2020, 20:40
Lokalizacja: Stąd

Post autor: docent_chleb »

Miles Davis wyjątkowo irytował się na próby gry na skrzypcach przez Ornette'a Colemana, ;-)
Awatar użytkownika
Bednaar
zremasterowany digipack z bonusami
Posty: 6741
Rejestracja: 11.04.2007, 08:36
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Bednaar »

SafeMan pisze:„Fire Music: The Story of Free Jazz” jest cennym uzupełnieniem niewystarczająco udokumentowanego zjawiska muzycznego i pozamuzycznego, które - wbrew przewidywaniom swoich krytyków, a być może także wbrew oczekiwaniom swoich praktyków - nie odeszło w zapomnienie, a przyciągnęło nowe pokolenia słuchaczy i nadal kwitnie w 2021 roku.
Ciekawa sprawa, chętnie bym obejrzał. Tytuł identyczny, jak jedna z płyt Archie Sheppa, mam ją zresztą w tym boksie 5CD, o którym niedawno była mowa na FD. Moim zdaniem - najciekawszy nurt jazzu, bo z założenia nie uznający żadnych ograniczeń. Miles, Thelonious i redaktorzy "Downbeat Magazine" w tym przypadku nie mieli racji ;)
vertical_invader
Awatar użytkownika
Adrithgor
kaseta FeCr
Posty: 237
Rejestracja: 31.07.2021, 00:32
Lokalizacja: Piwnica Kowalskiego

Post autor: Adrithgor »

O kurde, będzie oglądane ;)
Obszerny dokument na temat free brzmi arcyciekawie.
https://discord.gg/62Hy5mpnPk
Muzyczny serwer Discord, nigdy tu nie wchodźcie, najgorszy serwer na świecie.
Awatar użytkownika
SafeMan
maxi-singel kompaktowy
Posty: 760
Rejestracja: 29.10.2019, 14:25
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Post autor: SafeMan »

Na razie niestety do obejrzenia tylko w kinach w Stanach oraz Kanadzie, ale miejmy nadzieję, że później będzie do obejrzenia również i u nas lub przez internet.
ODPOWIEDZ