Forum Muzyczne Dinozaury Strona Główna Muzyczne Dinozaury
i ich następcy
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Muzyka dawna, klasyczna i współczesna
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Muzyczne Dinozaury Strona Główna -> Muzyka
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
bananamoon
kaseta "żelazówka"


Dołączył: 20 Wrz 2017
Posty: 149

PostWysłany: 31.08.2019, 15:29    Temat postu: Zacytuj zaznaczone Odpowiedz z cytatem

U mnie ponownie fortepian w większych porcjach...powrót do płyt, których słuchałem kilka miesięcy temu, do muzyki o której już wspominałem.

Gabriel Faure "Complete Works For Piano"

Gabriel Faure - guru kameralnych kompozycji.
Klasowe, eleganckie, szykowne, salonowe utwory, wyśmienicie zagrane przez Jeana Hubeau.
Na szczególną uwagę zasługują pięknie przedstawione nokturny oraz preludia.

Smaczne, fortepianowe mniam, mniam.

www.amazon.fr/Fauré-Intégrale-loeuvre-pour-piano/dp/B000QFBW56 

Piotr Czajkowski "Complete Piano Works"

Czajkowski kojarzony jest głównie z zamaszystą symfoniką...ale napisał także sporo interesujących utworów na mniejsze składy (szczególnie polecam "Souvenir de Florence, Op. 70" w wybornym wykonaniu: Alberto Lysy, Paul Coletti, Antonio Lysy); "zainteresował się także fortepianem".
Niby w nagraniach fortepianowych Czajkowskiego nie ma nic wielkiego, to znaczy wielkoformatowego, a jednak za sprawą świetnego wykonania Michaela Pontiego z powodzeniem "łapią się do pierwszej ligi".
Gdybym miał scharakteryzować te kompozycje, porównując do twórczości fortepianowej innych kompozytorów, to napisałbym, że są wypadkową melodyjności wczesnego Scriabina, dojrzałości Brahmsa i rytmiczności (uwaga) Nancarrowa.

Raz klasycznie i dostojnie - raz zaskakująco i nieszablonowo.

www.amazon.co.uk/Complete-Piano-Works-Il...kowsky/dp/B0018BWTLS 

Zarówno fortepian Hubeau jak i Pontiego brzmi wytwornie, klasowo, klarownie, jednocześnie wskrzeszając treści epoki, w której żyli Czajkowski i Faure.

Philip Glass "Complete Piano Etudes"

Zadziwiające są te interpretacje etiud na fortepian Glassa - nie mam co prawda póki co porównania do innych wykonań, ale Jeroen Van Veen "robi to" na tyle dobrze, że trudno sobie wyobrazić, czy można cokolwiek poprawić.
Brzmienie, barwa i dynamika fortepianu Holendra są gęste i dociążone, a fraza niezwykle muzykalna, co w zasadzie całkowicie eliminuje minimalistyczną mechaniczność wypowiedzi, z której znany jest Philip Glass.
Można się zasłuchać...niczym w romantycznych etiudach.

"Anty-minimalistyczne" wykonania etiud Philipa Glassa - zaprzeczenie znanego, literacko-muzycznego sformułowania, w którym do uszu / do głowy biegnie "drucik, nie nerw".

www.discogs.com/Glass-Jeroen-van-Veen-Co...des/release/11452618 

Friedrich Nietzsche "Complete Piano Music"

Powszechnie mniej znana, druga twórcza natura Nietzschego zaowocowała niebanalną muzyką.
Oto inteligentne, jednorodne, kompozycje na fortepian, których można słuchać na okrągło.
Nie bez znaczenia pozostaje akuratne wykonanie Jeroen Van Veena, który powściągliwie stopniuje napięcie, nie "promuje" na siłę (tanimi sztuczkami) swojej osoby...za to stapia się z przekazem muzycznym Nietzschego.

Without Music, Life Would Be A Mistake.

www.discogs.com/Nietzsche-Jeroen-van-Vee...sic/release/11780473
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
bananamoon
kaseta "żelazówka"


Dołączył: 20 Wrz 2017
Posty: 149

PostWysłany: 21.09.2019, 14:03    Temat postu: Zacytuj zaznaczone Odpowiedz z cytatem

Olivier Messiaen "La Nativite Du Seigneur" (Richard Gowers)

Kompozycje Oliviera Messiaena niosą ze sobą "coś więcej" aniżeli tylko muzykę - większość z nich ociera się o absolut - a utwory Messiaena napisane na organy szybują jeszcze wyżej (La Nativite Du Seigneur to dzieło składające się z dziewięciu medytacji na temat narodzin Jezusa).
Tak naprawdę tę muzykę można "traktować" wielorako - jako pierwotny, sakralny zamysł tematyczny Messiaena, jako podziw dla architektury, zachwyt przyrodą i górami, studium muzyki bliskiego wschodu, muzyki hinduskiej, greckiej, "transplantację" śpiewu ptaków na grunt technik kompozytorskich, podwalinę muzyki elektronicznej, zeuhl, krautrocka, etc., wreszcie osobistą kontemplację.
Wykonanie Richarda Gowersa jest klasowe - pedantyczne, drobiazgowe, celebrujące rytm, harmonię, brzmienie, z dużą dozą "cierpliwości", pozytywnej "powściągliwości" oraz świadomości.

Muzyka ponad muzyką.

https://www.amazon.com/Messiaen-Nativité-Seigneur-Richard-Gowers/dp/B07FDVKWQR
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
bananamoon
kaseta "żelazówka"


Dołączył: 20 Wrz 2017
Posty: 149

PostWysłany: 24.09.2019, 11:10    Temat postu: Zacytuj zaznaczone Odpowiedz z cytatem

Nikos Veliotis "Radial"

Trzy nagrania Nikosa Veliotisa na wiolonczelę, zarejestrowane w Atenach, w czerwcu 2003 roku, "poprzetykane" kilkuminutowymi fragmentami ciszy.
Przygnębiający, posępny, szorstki minimal, na jeden, dwa, trzy..."dronowe dźwięki", których znaczenie potęgują katakumbowe odbicia, rezonanse, pogłosy.

Wiolonczelista bez la, la, la.

https://www.discogs.com/Nikos-Veliotis-Radial/release/627327

Textu Rizer "7"

Płytę rozpoczyna rytmiczna, transowa kompozycja (nietypowe podejście Nikosa Veliotisa do instrumentu, polegające na gwałtownym "bębnieniu / uderzaniu / ocieraniu" smyczkiem o struny wiolonczeli, kojarzące się z atrybutem szamańskiego transu - rytualny bęben zastępuje wiolonczela), która przywołuje plemienny taniec i rytualne zaśpiewy uczestników obrzędu (szczególnie, kiedy całość zapętla się, delikatnie przesterowuje i podbita zostaje dyskretną, kompatybilną z brzmieniem wiolonczeli elektroniką, za którą odpowiedzialny jest Costantino Kiriakos, ksywa Coti K.).
Kolejne utwory (po ekstatycznym uniesieniu) stopniowo łagodnieją (z początku zachowując swój gęsty, emocjonalny charakter), aż do mantrującego / czuwającego wyciszenia ceremonii i definitywnej ciszy.

Plemienna, rytualna muzyka z przyszłości.

https://www.discogs.com/Textu-Rizer-7/release/851011
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
bananamoon
kaseta "żelazówka"


Dołączył: 20 Wrz 2017
Posty: 149

PostWysłany: 02.10.2019, 14:04    Temat postu: Zacytuj zaznaczone Odpowiedz z cytatem

Jordi Savall / Hesperion XX "Llibre Vermell De Montserrat"

Jordi Savall znany jest przede wszystkim jako niezłomny poszukiwacz i interpretator muzyki dawnej, człowiek, który daje nowe życie "zapomnianym" kompozycjom.
Ta jego cecha niestrudzonego odkrywcy ma wśród słuchaczy zarówno zwolenników jaki przeciwników (przeciwnicy wytykają mu nie warte uwagi zainteresowanie "trzecioligowymi" kompozytorami oraz przewartościowanymi kompozycjami).
Nie mnie oceniać tę kwestię, tym bardziej, że znam jedynie kilkadziesiąt tytułów z interpretacjami Savalla, w dodatku wydanych głównie na przełomie tysiąclecia - myślę, że uczestnictwo w koncercie zespołów Savalla, pogodziłoby jednych i drugich.
Llibre Vermell De Montserrat to anonimowy zbiór pieśni z czternastego wieku; pieśni, które przetrwały do naszych czasów w klasztorze Montserrat.
Możemy zatem posłuchać wokalnych form, pieśni podpartych jedynie skromnym akompaniamentem, ludowych (momentami wręcz kuglarskich) "przyśpiewek", "równoprawnych" na linii śpiew-instrument, "teatralnych virelai", a nawet "protest-hymnu" (Ad Mortem Festinamus).

Czerwony manuskrypt.

https://www.discogs.com/Hespèrion-XX-Savall-Llibre-Vermell-De-Montserrat/release/5769805
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
bananamoon
kaseta "żelazówka"


Dołączył: 20 Wrz 2017
Posty: 149

PostWysłany: 07.10.2019, 13:00    Temat postu: Zacytuj zaznaczone Odpowiedz z cytatem

Igor Strawiński "Symphony Of Psalms / Symphony In C (The CBC Symphony Orchestra / The Festival Singers Of Toronto, Igor Strawiński, Elmer Iseler)"

Pierwsze co zwraca uwagę, to bardzo odważne formy symfonii, które uchylają się formalnym, strukturalnym założeniom, nie tylko w odniesieniu od "tamtych czasów", ale zaryzykuję stwierdzenie, że i "wymogom dnia dzisiejszego".
Stylistycznie również jest to powiew świeżości, który nic nie stracił ze swojej siły - orkiestra, wokale przenikają się i zazębiają, sporo fragmentów muzycznych granych jest unisono przez duże grupy instrumentów, neo-harmonie i neo-rytmy stanowią spore wyznanie dla orkiestry i chóru.
Dla zachęty (?) dodam, że muzyka i wykonanie z pewnością spodobają się miłośnikom Univers Zero z okresu "Heresie" (he, he) .

Muzyczne Tai Chi.

https://www.discogs.com/Stravinsky-Conducts-The-CBC-Symphony-Orchestra-The-Festival-Singers-Of-Toronto-Elmer-Iseler-Symphony/release/4521271
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
bananamoon
kaseta "żelazówka"


Dołączył: 20 Wrz 2017
Posty: 149

PostWysłany: 09.10.2019, 14:12    Temat postu: Zacytuj zaznaczone Odpowiedz z cytatem

Lutz Glandien "Scenes From No Marriage"

Cztery utwory na instrumenty wiodące prym oraz odgłosy z taśm wmiksowane w nagrania przez Lutza Glandiena, Georga Morawietza i Wilhelma Schlemma.

Die Abgesturzt Sind - na instrumenty perkusyjne (Dirk Wucherpfenning, Edwin Kaliga) oraz taśmę: dyskretne, rezonujące, tajemnicze perkusjonalia (kapitalne brzmienie) + pomruki soundtracku oraz industrialne pogłosy w dźwiękowych spiętrzeniach / kulminacjach.

Weiter So - na kwintet smyczkowy (Andreas Brautigam - skrzypce, Stephan Kalbe - skrzypce, Martin Flade - altówka, Werner Klemm - wiolonczela, Andreas Fischer - kontrabas) oraz taśmę: zgaszone, tępe brzmienie kwintetu, ale estetycznie blisko dosadnym kwartetom smyczkowym Albana Berga + odgłosy imitujące fabułę gry komputerowej (strzelanki).

Schattenspiel - na fortepian (Jeffrey Burns) i taśmę: fortepian solo rodem z kompozycji Weberna i Schoenberga + szeleszczenia i mini-hałasy w tle.

Strange Drums - na perkusję i elektronikę (Chris Cutler) oraz taśmę: futurystyczny "konglomerat mieszany" (raz dosadny i gwałtowny, raz wyczekujący i niepokojący).

Luks Granie z Luks NaGraniem.

https://www.discogs.com/Lutz-Glandien-Scenes-From-No-Marriage/release/1889955
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
bananamoon
kaseta "żelazówka"


Dołączył: 20 Wrz 2017
Posty: 149

PostWysłany: 11.10.2019, 15:10    Temat postu: Zacytuj zaznaczone Odpowiedz z cytatem

Helene Grimaud "Bach"

BaBa-ch...kobiecy zamysł i wykonanie muzyki Bacha oraz bachowskich transkrypcji autorstwa Busoniego, Liszta i Rachmaninowa.
Bach, w kobiecych, interpretatorskich rękach Helene Grimaud jest przemyślany w najdrobniejszym szczególe, precyzyjny i porywający; ma zdecydowane, szybkie i bardzo szybkie tempa (z wyjątkiem Prelude & Fugue, BWV 849)...a nawet tempa szybkie przesadnie (Allegro z Concerto For Piano No. 1, BWV 1052).
Najsłabiej / najmniej przekonująco wypada koncert fortepianowy; wcale nie dlatego, że jest przeszarżowany, ale z uwagi na amatorską grę Deutsche Kammerphilharmonie Bremen - grę bezpłciową, przelukrowaną, w dodatku z fatalnym brzmieniem (orkiestra przypomina sound syntezatora casio) - lepiej już było złamać wszystkie zasady i na zabój zagrać ten koncert...solo.
Bach, Helene Grimaud jest ciekawy i przewrotny - warto posłuchać tej muzyki, ponieważ można na nią spojrzeć jeszcze z innej strony (który to już raz?)...pianistka najlepiej czuje się jednak w romantycznym repertuarze, to znaczy bachowskim, ale "skowerowanym" przez romantyków.
Clou programu płyty, to w moim odczuciu Chaconne In D Minor - wywrotowy, rozbuchany, z pierońskim przekazem!
Wspomniałem, że wykonania są zaplanowane i precyzyjne, "zafiksowane na celu", jak tylko kobieta potrafi; z jednym wyjątkiem - w Prelude & Fugue, BWV 543 najpierw pojawia się rysa...a potem wszystko pęka - poruszające wykonanie!
Na płycie znajdziemy także Prelude From Violin Partita No. 3, BWV 1006 - dosadne "odejście" od bachowskiej estetyki, zamierzona kaskada romantyczności (romantic side of Bach).

...Bach też była kobietą.

https://www.discogs.com/Hélène-Grimaud-Johann-Sebastian-Bach-Hélène-Grimaud-Bach/release/5247411

https://helenegrimaud.com/discography/bach

Ludvig Van Beethoven "Piano Concerto No. 5 "Emperor" / Piano Sonata No. 28" (Helene Grimaud, Staatskapelle Dresden, Vladimir Jurowski)

Nowoczesne, stylowe nagrania - szczególnie koncert fortepianowy nosi znamiona nowomodnej stylistyki - orkiestra gra w sposób niezwykle witalny, dziarski, żywy...a Helene Grimaud "dotrzymuje kroku" płynną elegancją.

Sonata fortepianowa może dla wielu wydawać się niespójna i przekombinowana, ale mnie b. odpowiada "to nowe" spojrzenie na kompozycję
Oto nieśmiałe, trochę rozżalone Allegretto, Ma Non Troppo; klawe jak cholera, "rwące i dławiące" dynamikę oraz rytm Vivace Alla Marcia; stopniowo i umiejętnie, niczym psychiatra / rehabilitant / fizjoterapeuta, przywracające do żywych Adagio, Ma Non Troppo, Con Affetto i burzliwe, dające nadzieję Allegro.
Powyższe to oczywiste, subiektywne banały...ale nowoczesne, stylowe podejście do Sonaty Fortepianowej No. 28, banałem już nie jest.

Lifting Van Beethowen.

https://www.discogs.com/Beethoven-Hélène-Grimaud-Staatskapelle-Dresden-Vladimir-Jurowski-Piano-Concerto-No-5-Emperor-Piano/master/1405000

https://helenegrimaud.com/discography/beethoven

Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
bananamoon
kaseta "żelazówka"


Dołączył: 20 Wrz 2017
Posty: 149

PostWysłany: 12.10.2019, 17:10    Temat postu: Zacytuj zaznaczone Odpowiedz z cytatem

Francois Sarhan "Hell (A Small Detail)"

Współczecha? - może tak, może nie - to przede wszystkim wdzięczna w odsłuchu płyta, którą polecam wszystkim poszukującym ciekawej muzyki (nawet tym "początkującym").
Nie będę zdradzał szczegółów (w końcu dopiero odsłuch daje pogląd na sprawę), powiem jedynie, że na płycie znajdziecie kompozycje różnej maści estetycznej i stylistycznej - od "awangardy", przez fenomenalny kwartet smyczkowy, po wartościowe odniesienia do utworów Zappy.

Współczecha dla początkujących, współczecha dla osłuchanych.

www.discogs.com/de/François-Sarhan-Hell-...ail-/release/8214581

Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
bananamoon
kaseta "żelazówka"


Dołączył: 20 Wrz 2017
Posty: 149

PostWysłany: 13.10.2019, 11:55    Temat postu: Zacytuj zaznaczone Odpowiedz z cytatem

Wolfgang Amadeus Mozart "Piano Concerto No. 19 / Ch'io Mi Scordi Di Te? - Non Temer, Amato Bene / Piano Concerto No. 23" (Helene Grimaud / Mojca Erdmann / Kammerorchester Des Bayerischen Rundfunks / Radoslaw Szulc)

Jeśli dawno nie byliście na koncercie, to powyższe nagrania przeniosą Was w samo epicentrum muzycznych zdarzeń - wystarczy sięgnąć po płytę.
Wyborna gra orkiestry (Kammerorchester Des Bayerischen Rundfunks), która wynosi na wyżyny muzykę Mozarta, a jednocześnie przywołuje niegdysiejsze czasy, wskrzesza salonową atmosferę muzykowania, rodzi naturalne koncertowe emocje.
Koncerty fortepianowe są bardzo intensywne i żywiołowe, przy tym naturalne i głębokie w treści, a aria koncertowa niebanalna i nieoczywista.
A Helene Grimaud? - fortepian nagrany jest "bardzo blisko", słychać fizyczne zmaganie pianistki z instrumentem...orkiestra i fortepian stanowią jedność, to tak jakby jedna osoba miała czterdzieści cztery ręce i równocześnie grała na wszystkich instrumentach.

Koncert, koncert, koncert.

https://www.discogs.com/Hélène-Grimaud-Mozart/release/4716711

https://helenegrimaud.com/discography/mozart
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
bananamoon
kaseta "żelazówka"


Dołączył: 20 Wrz 2017
Posty: 149

PostWysłany: 14.10.2019, 10:30    Temat postu: Zacytuj zaznaczone Odpowiedz z cytatem

Beat Furrer "Streichquartett Nr. 3"

Powyższy kwartet to niejako przeciwieństwo piękna i harmonii (przy powierzchownym, nieuważnym kontakcie może być odpychający i zniechęcający); oto bowiem z czeluści (dosłownie) wyłaniają się formy zbudowane na bazie stuków, skrzypnięć, chropowatych, ledwo wyartykułowanych wybrzmień - jeśli jednak dać tej muzyce szansę, po chwili wszystko układa się w logiczną całość, naturalnie się zapętla, pokazuje kierunek w którym zmierza, odsłania cel...zaskakuje kulminacją - w konsekwencji na dobre dajemy się ponieść...
Całość w iście karkołomny, acz spektakularny sukces "przekuła" dla słuchacza Kammerensemble Neue Musik Berlin - wyrazy uznania.

Prawdę powiedziawszy Beat Furrer trochę przypomina mi Iancu Dumitrescu, którego muzykę nazywam na własny użytek pełzającą kameralistyką, z tym, że ta pełzająca kameralistyka Furrera, w jeszcze większym stopniu celebruje pojedynczy dźwięk, celowo zanieczyszcza brzmienie instrumentów, rozciąga w czasie konstrukcję utworu.

kkkkkwwwwwArrrrrtttttEttttt.

www.discogs.com/de/Beat-Furrer-KNM-Berli...Nr-3/release/2576907

Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
bananamoon
kaseta "żelazówka"


Dołączył: 20 Wrz 2017
Posty: 149

PostWysłany: 15.10.2019, 09:33    Temat postu: Zacytuj zaznaczone Odpowiedz z cytatem

Igor Strawiński "Orpheus / Apollo" (Chicago Symphony Orchestra, Columbia Symphony Orchestra, Igor Strawiński)

Dwa neoklasyczne balety, które moim zdaniem zasługują na szczególną uwagę.
Powiedzieć, że Orpheus jest obrazowy to za mało - ten utwór, to wykonanie, pokazuje wszystkie cechy charakteru człowieka, te dobre i te złe; zwroty akcji, zmiany tempa, nawarstwianie emocji "dokonują się" w tempie błyskawicznym - wyborna orkiestra Chicago Symphony Orchestra (grająca bardzo kameralnie), potrafi urzeczywistnić w mgnieniu oka wszystkie najdrobniejsze zdarzenia.
Świetne, po prostu świetnie granie!

Apollo, poprzez jednorodną, "luźno dryfującą", klasyczną formę, z uwydatnionymi partiami skrzypiec, wymusił na Columbia Symphony Orchestra grę "bardziej oczywistą / wprost" - jednak to wciąż bardzo ciekawa muzyka.

Let It BaLeet.

https://www.discogs.com/Stravinsky-Chicago-Symphony-Orchestra-Columbia-Symphony-Orchestra-Stravinsky-Conducts-Orpheus-Apollo/release/3204045

Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
bananamoon
kaseta "żelazówka"


Dołączył: 20 Wrz 2017
Posty: 149

PostWysłany: 16.10.2019, 09:22    Temat postu: Zacytuj zaznaczone Odpowiedz z cytatem

Tomas Luis de Victoria "Cantica Beatae Virginis" (La Capella Reial De Catalunya, Hesperion XX, Jordi Savall)

Jordi Savall zaprezentował na płycie muzykę sakralną renesansu, którą skomponował Tomas Luis de Victoria, jeden z najbardziej znanych hiszpańskich kompozytorów tamtych czasów.
Jedenaście kompozycji stanowi wybór Motetów Maryjnych de Victorii - wokalnych, chóralnych modlitw, wykonanych nad wyraz żarliwie, dobitne i zdecydowane (choć momentami z niejaką urazą i rozżaleniem), ze szczątkowym i dyskretnym akompaniamentem instrumentów.

...i w godzinę śmierci naszej?

https://www.discogs.com/La-Capella-Reial-de-Catalunya-Hespèrion-XX-Jordi-Savall-Cantica-Beatae-Virginis/release/10728287

Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Muzyczne Dinozaury Strona Główna -> Muzyka Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5
Strona 5 z 5

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group